Headlines News :
Home » , » Sekitar 100.000 Umat Hindu dan Wisawatawan Ikut Rayakan Hari Thaipusam di Malaysia

Sekitar 100.000 Umat Hindu dan Wisawatawan Ikut Rayakan Hari Thaipusam di Malaysia

Written By Unknown on Tuesday, February 3, 2015 | 11:18 AM

KUALA LUMPUR, DUMAI  - Sekitar lebih 100.000 umat Hindu serta wisatawan dari dalam dan luar negara membanjiri sepanjang jalan semasa parade Hari Thaipusam dari Lebuh Penang ke Kuil Nattukottai Chettiar di Jalan Kebun Bunga, Isnin.
Perayaan Hari Thaipusam di Pinang, Malaysia (www.bernama.com)
Selama parade, umat Hindu membawa arca Dewa Murugan di atas pedati perak, mula bergerak dari Kuil Kovil Veedu pukul 6.50 pagi diiringi alunan alat musik tradisional India, 'Mridangam' dan 'Natheswaran'.

Seperti dilansir bernama.com, Selasa (3/2), di sepanjang Jalan Magazine dan Jalan Datuk Keramat mendapati upacara itu berlangsung dengan meriah dan kelihatan anggota polisi mengawal kawasan sekitar parade perayaaan Hari Thaipusam.

Ratusan ribu orang melihat perayaan Hari Thaipusam di sepanjang jalan sejauh 10km itu dan umat Hindu singgah di hadapan 'Thanir Panthal' yang didirikan di sepanjang jalan tersebut. 'Thanir Panthal' adalah kemah sementara untuk menyediakan makanan dan minuman secara percuma kepada pengunjung yang mengikuti perarakan itu.

Selain itu, umat Hindu juga dilihat membawa 'archenai' merupakan sebuah diisi dengan kelapa, wang, buah-buahan dan bunga untuk diserahkan kepada umat yang mengikuti perarakan itu untuk melakukan upacara sembahyang.

Seorang turis bernama Sein Niguel (28) dari Tenerife, Sepanyol, merasa kagum dengan acara tersebut dan ia tinggal sehari lagi (di Malaysia) untuk menyaksikan perayaan itu di Jalan Kebun Bunga esok.

"Sebenarnya saya sudah berada di sini sejak Kamis (29/1), semua orang berkata acara ini adalah unik dan saya menanti apa yang mengagumkan saya esok," ujarnya yang pertama kali berkunjung ke Malaysia.

Dilain sisi, bagi Felicia Sims (29) perayaan itu melambangkan semangat pengorbanan yang sungguh unik dengan suasana penuh ceria walaupun dirinya pada mulanya terkejut apabila melihat kulit kelapa “seolah-olah” berterbangan.

"Ini adalah kali pertama saya melakukan upacara memecah kelapa dalam Hari Thaipusam. Rasa penasaran untuk menunggu kira-kira dua jam untuk melakukannya," ucap turis dari Kanada itu.

Pada hari ini Selasa (3/2), umat Hindu akan membawa berbagai jenis kavadi menaiki 512 anak tangga untuk sampai ke Kuil Arulmigu Balathandayuthabani yang terletak di atas bukit Jalan Kebun Bunga untuk melakukan upacara dan mendapat restu daripada Dewa Murugan.

Pada hari ketiga pula, arca Dewa Murugan akan diarak balik dari kuil Nattukottai Chettiar ke kuil Kovil Veedu di Lebuh Penang, Malaysia.
Share this post :

Post Comment

Post a Comment

 
Support : Copyright © 2015. Hindu Damai - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger
UA-51305274-1